SCROLL TO TOP
Rebranding: Κάθε πότε αξίζει μια εταιρεία να ανανεώσει το brand της και γιατί

Rebranding: Κάθε πότε αξίζει μια εταιρεία να ανανεώσει το brand της και γιατί

Έχουμε ξεκαθαρίσει τί σημαίνουν οι όροι Branding και Σχεδιασμός Εταιρικής Ταυτότητας. Πολλές φορές όμως ακούς και τον όρο Rebranding, και τις περισσότερες φορές μένεις με την απορία για το τί πραγματικά σημαίνει, τί περιλαμβάνει, το πόσο μεγάλη σημασία έχει για μία εταιρεία και το πότε πρέπει να συμβαίνει. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η «κοσμοθεωρία» του Rebranding: Σκέψου του κοινό στόχευσης, τους ενεργούς και εν δυνάμει πελάτες σου, σαν το απέραντο σύμπαν –το σύμπαν της Αγοράς. Σε αυτό το σύμπαν της Αγοράς τίποτα δεν μένει σταθερό. Όλα κινούνται, αλλάζουν και αναδιαμορφώνονται με ταχύτατους ρυθμούς.

Το Branding είναι αυτό που σου έδωσε το «τηλεσκόπιο» για να στοχεύσεις και να φτάσεις σε αυτά τα αστέρια, που είναι οι πελάτες σου. Όμως, με τον καιρό, οι συντεταγμένες τους (δηλαδή οι ανάγκες, τα ενδιαφέροντα, οι επιθυμίες, ο κώδικας επικοινωνίας, τα trends), αλλά και η δική σου θέση μέσα στο σύμπαν αυτό, έχουν πλέον αλλάξει. Θα πρέπει να επαναστοχεύσεις, λοιπόν, στις σωστές συντεταγμένες και με το νέο, σωστό «τηλεσκόπιο». Και αυτό ακριβώς είναι το Rebranding.

Το Rebranding είναι, κατά γράμμα, ο επανασχεδιασμός εταιρικής ταυτότητας. Επειδή όμως και αυτό δεν μοιάζει να είναι και πολύ… διαφωτιστικό, θα πρέπει να το δούμε μάλλον ως επανασχεδιασμό της στρατηγικής και των μέσων επικοινωνίας της εταιρικής ταυτότητας. Δηλαδή, με πιο απλά λόγια, μέσα από το Rebranding ανανεώνουμε:

Αυτό σημαίνει ότι με το Rebranding δεν ανανεώνουμε απλά τον λογότυπο ή αλλάζουμε το όνομα μιας επιχείρησης. Επανασχεδιάζουμε ολόκληρη την εικόνα της εταιρικής ταυτότητας και αναπροσαρμόζουμε τον τρόπο με τον οποίον εγκαθιστούμε τη νέα αυτή εικόνα στη συνείδηση του κοινού.

Υπάρχουν 2 βασικοί λόγοι για τους οποίους θα πρέπει να προχωρήσουμε στο Rebranding. O πρώτος είναι προληπτικός και ο δεύτερος είναι αναγκαίος, λόγω συνθηκών. Έτσι, στην πρώτη περίπτωση έχουμε Proactive Rebranding και στη δεύτερη Reactive Rebranding.

  • Proactive Rebranding
    Έχεις ανακαλύψει ότι η εταιρεία σου μπορεί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο σε νέους τομείς, με νέα εξελιγμένα προϊόντα και υπηρεσίες, και να απευθυνθεί σε νέο κοινό. Ή, πιο απλά, μπορεί από το B2C κοινό που αποκλειστικά εξυπηρετείς, να θέλεις πλέον να κάνεις άνοιγμα και στο B2B κοινό. Ή, ακόμη περισσότερο, να θέλεις να κάνεις άνοιγμα στη διεθνή αγορά. Η παλιά σου εταιρική ταυτότητα όμως δεν σε καλύπτει! Από τη στιγμή που αλλάζουν δεδομένα και στόχευση, πάμε ξανά να τα ανακαλύψουμε με το Discovery και να δημιουργήσουμε τη νέα εταιρική ταυτότητα και στρατηγική.
  • Reactive Rebranding
    Ας λύσουμε μια παρεξήγηση: Με το Reactive Rebranding δεν σημαίνει απαραίτητα ότι η εταιρεία σου απέκτησε «κακή φήμη», που πρέπει να την αλλάξεις. Ναι, θα μπορούσε κι αυτός να είναι ο λόγος –συμβαίνουν και αυτά. Όμως τα πράγματα είναι πιο απλά! Ο κόσμος γύρω μας αλλάξει με μεγάλη ταχύτητα, κι εσύ θα πρέπει να προσαρμοστείς στα νέα δεδομένα που προέκυψαν.

    Αν έχεις συνδέσει το όνομά σου μόνο με το χθες, σύντομα θα βρεθείς πίσω από τον ανταγωνισμό. Το Reactive Rebranding αντιμετωπίζει αυτό το πρόβλημα. Δημιουργεί τη σύνδεση του χθες με την προοπτική σου στο μέλλον. Κρατάς την ιστορία, την εμπειρία και την εμπιστοσύνη που έχεις χτίσει, και επικοινωνείς τα πλεονεκτήματά σου στο σήμερα, σύμφωνα με τα νέα δεδομένα.

Αυτοί είναι και οι δύο βασικοί τρόποι για να καταλάβουμε πότε έχει έρθει η ώρα για Rebranding. Και ουσιαστικά αυτές είναι οι δύο βασικές ευκαιρίες για να δημιουργήσουμε μία νέα δυναμική στην επικοινωνία της επιχείρησής μας, η οποία θα δημιουργήσει νέους δεσμούς με το κοινό και αύξηση των πελατών.

Αν κοιτάξουμε παραδείγματα τόσο στην εγχώρια όσο και στη διεθνή αγορά, μπορούμε εύκολα να εντοπίσουμε ακόμη 5 επιμέρους λόγους που οδηγούν μια επιχείρηση σε Rebranding:

  1. Νέα διεύθυνση, διοίκηση, μέτοχοι.
  2. Μετατόπιση του ανταγωνισμού.
  3. Ομοιότητες με ανταγωνιστές που προκαλούν σύγχυση στο κοινό.
  4. Εξαγορά ή συγχώνευση άλλων εταιρειών, ή ανάπτυξη θυγατρικών.
  5. Δημιουργία νέων τρόπων επικοινωνίας (νέα social media και trends) με απαξίωση των μέσων που ήδη χρησιμοποιούνται.

Το Rebranding θεωρείται συνήθως αναγκαίο κάθε 7 με 10 χρόνια, με ενδιάμεσες μικρότερες ανανεώσεις στα οπτικά μέσα της εταιρικής ταυτότητας.

Entrepreneur, Top 10 Reasons to Rebrand Your Business

Έχει όμως ιδιαίτερη σημασία όλη η διαδικασία του Rebranding να γίνει σωστά και στην κατάλληλη στιγμή, και αυτό γιατί υπάρχουν ορισμένοι κίνδυνοι που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν σοβαρό πρόβλημα στην επικοινωνία και τη δυναμικής της επιχείρησης.

Υπάρχει μία χαρακτηριστική περίπτωση Rebranding, που τα περιλαμβάνει όλα: Λίγο από Proactive Rebranding για την είσοδο στη νέα εποχή και στον κόσμο της εικονικής πραγματικότητας. Πολύ από Reactive Rebranding, λόγω της κακής φήμης ως συνέπεια των fake news και της διαρροής προσωπικών δεδομένων. Και ακόμη περισσότερο από μια οικονομική τραγωδία για έναν από τους μεγαλύτερους κολοσσούς των Social Media, σημειώνοντας απώλειες 700 και πλέον δισεκατομμυρίων δολαρίων μέσα σε έναν χρόνο για την market value του. Ο λόγος φυσικά για το πρώην Facebook και νυν Meta.

Φταίει το Rebranding για την πορεία του Facebook – Meta; Και ναι και όχι. Δεν είναι η αιτία της πτωτικής πορείας, αλλά ευθύνεται γιατί απλά δεν δούλεψε όπως θα έπρεπε να δουλέψει. Και αυτό μας οδηγεί να καταλάβουμε τον βασικότερο κίνδυνο που υπάρχει στο Rebranding – την αδιαφορία του κοινού.

Ως άνθρωποι, από τη φύση μας, προτιμούμε κάτι το οποίο μας είναι οικείο και το έχουμε συνηθίσει. Στόχος του Rebranding είναι να φέρει την ανανέωση. Έτσι, αν υπερβούμε το όριο και χάσουμε την οικειότητα, τότε διατρέχουμε κίνδυνο.

Με την αλλαγή που φέρνει το Rebranding, σίγουρα δεν θα «συμφωνήσουν» όλοι, αλλά οι σταθερές αξίες, που μεταφέρονται από την προηγούμενη εταιρική ταυτότητα, θα κερδίσουν ξανά την εμπιστοσύνη τους, ενώ παράλληλα η νέα στρατηγική, το νέο μας brand story και τα ανανεωμένα οπτικά μέσα και εργαλεία marketing, θα κερδίζουν νέους πελάτες για εμάς.

Το πρόβλημα ξεκινάει όταν οι αλλαγές μας βρεθούν αντιμέτωπες με την αδιαφορία. Αυτό είναι το σημείο στο οποίο το rebranding του Facebook σε Meta απέτυχε παταγωδώς. Κι αυτό έχει δύο αιτίες:

  • Η στρατηγική δεν σχεδιάστηκε σωστά.
  • Το Rebranding άργησε να γίνει.

Όταν το Rebranding γίνεται σωστά, τα οφέλη του μπορούν να δώσουν νέα πνοή σε ένα brand και να εκτοξεύσουν τις πωλήσεις. Ή πιο απλά: Κάν’ το όπως η Apple, το 1997.

Ένα βήμα πριν τη χρεωκοπία και με τον Steve Jobs να επιστρέφει το 1997, η Apple προχωρά σε ριζικό Rebranding. Αλλάζει λογότυπο, αφαιρεί το Computers από το εταιρικό της όνομα, ανοίγοντας το δρόμο και την οπτική της σε νέα προϊόντα, και επικοινωνεί τη νέα κουλτούρα, τη στρατηγική και την προσήλωσή της στην καινοτομία με την καμπάνια “Think Different”. Η συνέχεια μέχρι σήμερα σου είναι γνωστή. Και σου είναι γνωστή ακριβώς εξαιτίας αυτού του Rebranding.

Εσύ τί μπορείς να καταφέρεις με το σωστό Rebranding για την εταιρεία σου;

Το Rebranding:

  • Δηλώνει ότι είσαι παρών στις εξελίξεις. Επικοινωνεί το ενδιαφέρον σου για εξέλιξη και υπενθυμίζει την εμπειρία και την αξιοπιστία σου.
  • Δείχνει ότι δεν σταματάς να προσπαθείς να γίνεσαι καλύτερος για το κοινό σου και ότι ενδιαφέρεσαι συνεχώς να καλύπτεις τις νέες ανάγκες του.
  • Χτίζει πάνω στη σχέση εμπιστοσύνης που έχεις με το κοινό σου, επεκτείνοντάς την στο μέλλον.
  • Σου δίνει τη δυνατότητα να προχωρήσεις σε ριζικές αλλαγές, χωρίς να χάσεις την οικειότητα που ήδη έχεις με το κοινό σου.
  • Σου επιτρέπει να κάνεις ανοίγματα σε ένα πολύ μεγαλύτερο κοινό, προσθέτοντας νέα ποιοτικά χαρακτηριστικά και παραμέτρους.

Το checklist πριν το Rebranding είναι σύντομο και εμείς είμαστε εδώ για να σε βοηθήσουμε:

  1. Αποφάσισε το ποιός θα είναι υπεύθυνος για τη διαδικασία από τη δική σου πλευρά. Θέλεις γνώμες ανθρώπων που εμπιστεύεσαι και κατανοούν το όραμά σου.
  2. Σημείωσε τις αλλαγές στους στόχους σου και τί είναι αυτό που θα πρέπει να αλλάξει.
  3. Καθόρισε το ρεαλιστικό διαθέσιμο budget σου και το ιδανικό χρονοδιάγραμμα.
  4. Συνεργάσου με αυτούς που εμπιστεύεσαι, βλέποντας τα αποτελέσματα των project τους.
  5. Μίλα μαζί τους ανοιχτά για τις ανάγκες και το όραμά σου.

Στην Artware είμαστε εδώ για να καθορίσουμε τις ανάγκες και τους στόχους σου μέσα από το Discovery Workshop, με στόχο να δημιουργήσουμε τη νέα Εταιρική Ταυτότητα της επιχείρησής σου και την κορυφαία αποτελεσματική στρατηγική Branding. Επικοινώνησε μαζί μας!