Πώς μπορώ να παρουσιάσω σωστά τα προϊόντα μου;
Αυτή σίγουρα είναι μία ερώτηση που γυρνάει σίγουρα στο μυαλό πολλών από εσάς. Ξέρετε ότι έχετε ένα πολύ καλό προϊόν, το έχετε τιμολογήσει δίκαια και τώρα ψάχνετε το πώς πρέπει να το παρουσιάσετε αποτελεσματικά και χωρίς να κουράσει τον αναγνώστη, για να του περάσετε τα σωστά μηνύματα, έτσι ώστε να καταλάβει τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και, μέσω αυτών, να του δημιουργήσετε την ανάγκη να το αποκτήσει.
Για την καλύτερη κατανόηση όσων έχω να σας προτείνω παρακάτω, θα χρησιμοποιήσω ένα χειροπιαστό παράδειγμα, ένα project για μία βιοτεχνία χειροποίητων στρωμάτων, που πρόσφατα ολοκληρώσαμε την εταιρική της ταυτότητα, τη φωτογράφιση και την ιστοσελίδα της. Η εταιρεία ονομαζόταν Μιχαηλίδης Strom, και πλέον ακούει όχι απλώς στο όνομα Dreamco, αλλά σε μια ολόκληρη φιλοσοφία με το όνομα αυτό. (Δείτε εδώ γιατί επιλέξαμε να αλλάξουμε όνομα).
Βήμα πρώτο: Ορισμός κοινού.
Κατ’ αρχάς, πριν από οποιαδήποτε άλλη ενέργεια, το πρώτο πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να ορίσετε με ακρίβεια το αγοραστικό κοινό. Ποιοι είναι; Τι κάνουν; Ποιες είναι οι ανάγκες τους; Τι επηρεάζει την αγοραστική τους απόφαση; Τι αναζητούν από το προϊόν; Πού και πώς μπορούμε να επικοινωνήσουμε καλύτερα μαζί τους; Είναι πολύ σημαντικό και για εσάς, αλλά και για τον γραφίστα σας, να προσδιοριστεί πλήρως και να γίνει απολύτως κατανοητό το target group σας, καθώς αυτή είναι η βάση για να χτιστεί επάνω της όλη η επικοινωνία της εταιρείας σας. Πολλές φορές το κοινό δεν είναι μόνο ένα, αλλά περισσότερα· έτσι, σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να τους χωρίσετε σε ομάδες (segmentations) και να επικοινωνήσετε διαφορετικά με την κάθε ομάδα και με άλλα μηνύματα που θα απευθύνονται στις ξεχωριστές ανάγκες τους. Για παράδειγμα, στην εταιρεία Dreamco, δύο είναι οι ομάδες που θέλαμε να προσεγγίσουμε: Η πρώτη ομάδα είναι γυναίκες 25 έως 45 ετών και η δεύτερη ομάδα είναι οι ξενοδοχειακές μονάδες. Έχοντας αυτά τα στοιχεία υπόψη μας, προχωρήσαμε στο επόμενο βήμα. Και πάμε να το δούμε και μαζί:
Βήμα δεύτερο: Παράγοντες διαφοροποίησης από τον ανταγωνισμό.
Ό,τι κάνουμε θα πρέπει να έχει σίγουρα ένα δυνατό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Εάν τα προϊόντα μας αδυνατούν να παρουσιάσουν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, τότε θα πρέπει να ξανασκεφτούμε το πώς θα τα αλλάξουμε έτσι ώστε να αποκτήσουν. Ένα προϊόν χωρίς ανταγωνιστικό πλεονέκτημα αδυνατεί να κεντρίσει το ενδιαφέρον των καταναλωτών και ο επαγγελματίας χάνει χρόνο και χρήμα σε καμπάνιες χωρίς αποτελέσματα. Και για να επιστρέψουμε στο παράδειγμά μας: Η Μιχαηλίδης Strom έχει πάρα πολύ υψηλή ποιότητα και πραγματική τεχνογνωσία στο χειροποίητο στρώμα. Εκεί ακριβώς βασίστηκε και ο σχεδιασμός της νέας εταιρικής τους ταυτότητας: Στους αληθινούς παράγοντες “χειροποίητο” και “ποιότητα”. Καθίστε λοιπόν και γράψτε σε ένα χαρτί όλα αυτά που σας διαφοροποιούν από τον ανταγωνισμό και κάνουν το προϊόν σας καλύτερο από τα άλλα. Στο τέλος επιλέξτε 1 πλεονέκτημα που σας κάνει μοναδικούς, που δεν το έχει άλλος, και επικεντρώστε σε αυτό σε όλη την επικοινωνιακή στρατηγική σας, όλες δηλαδή τις ενέργειες προβολής που κάνετε
Βήμα τρίτο: Αύξηση Ζήτησης.
Έρχεται η στιγμή λοιπόν που θα πρέπει να αυξήσετε τη ζήτηση του προϊόντος σας. Ναι, αλλά πώς; Αυτό, στην οπτική επικοινωνία, το πετυχαίνουμε ξεκινώντας από το branding, τη δημιουργία δηλαδή της εταιρικής ταυτότητας, όχι όμως απλώς ενός λογότυπου και μιας κάρτας. Η εταιρική ταυτότητα περιλαμβάνει και αυτά, αλλά μόνο ως επιμέρους συστατικά της. Η ουσία της βρίσκεται στην τεκμηριωμένη μελέτη και στον πολύ καλό σχεδιασμό, που θα τραβήξει τα σωστά βλέμματα και θα επικοινωνήσει τις αξίες της εταιρείας και του προϊόντος. (Διαβάστε περισσότερα για το Branding). Είναι πάρα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι πλέον έχει περάσει η εποχή του προϊόντος και είμαστε στην εποχή του θεάματος. Με άλλα λόγια, δεν αρκεί πλέον να έχουμε ένα καλό προϊόν· χρειάζεται να ξέρουμε και πώς να το παρουσιάσουμε προκαλώντας συναισθήματα και δημιουργώντας μία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ καταναλωτή και προϊόντος. (Dreamco Branding) Επιλέξτε προσεκτικά συνεργάτη στο branding: Θα πρέπει να είναι κάποιος με πλούσιο portfolio, πραγματική εμπειρία και ταυτόχρονα πολύ υψηλή αισθητική. Η αισθητική βοηθάει πάρα πολύ στην εμπιστοσύνη του καταναλωτή. Δεν αρκεί σήμερα να γράψεις με ΜΕΓΑΛΑ κόκκινα γράμματα “Χειροποίητο Στρώμα”, για να πουλήσεις στρώματα. Θέλει σωστή γραμματοσειρά, θέλει κατάλληλο μέγεθος για να μη “φωνάζει”, θέλει κατάλληλους χρωματισμούς, ώστε να σου δημιουργήσει συναισθήματα, θέλει προσεκτική τοποθέτηση της πληροφορίας, για να αφιερώσει κάποιος χρόνο και να την κατανοήσει· τέλος, θέλει και πολύ καλή φωτογράφιση, η οποία θα δένει με την εταιρική ταυτότητα και θα απαντάει σε όλες τις απορίες του καταναλωτή. Θα πρέπει το στρώμα στην προκείμενη περίπτωση να δείχνει καθαρό και προσεγμένο, να φαίνονται οι πρώτες ύλες που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία του, να τονίζεται η ανάγλυφη υφή του και η απαλότητά του… Στην Dreamco παρουσιάσαμε όλες αυτές τις πληροφορίες μέσα από τη φωτογράφιση. Δείτε για παράδειγμα εδώ και θα καταλάβετε ακριβώς σε τι αναφέρομαι.
Βήμα τέταρτο: Πείτε όλη την αλήθεια στους πελάτες σας.
Οι καταναλωτές πλέον είναι πάρα πολύ ενημερωμένοι. Πριν επιλέξουν στρώμα, σίγουρα θα έχουν ψαχτεί πολύ, θα έχουν διαβάσει για όλες τις ποιότητες και τις επιλογές που έχουν, θα έχουν αφιερώσει αρκετές ώρες στο διαδίκτυο και θα έχουν επισκεφτεί δεκάδες ιστοσελίδες που εμπορεύονται στρώματα. Αυτό που ψάχνουν είναι η ενημέρωση και η αλήθεια. Όσο περισσότερο τους ενημερώνετε, τόσο περισσότερο θα σας εμπιστεύονται. Και μην προσπαθήσετε να τους πείτε το παραμικρό ψέμα, γιατί, μόλις το αντιληφθούν, θα σας απορρίψουν -και να είστε σίγουροι ότι θα το αντιληφθούν. Δώστε τους όλες τις πληροφορίες για να σχηματίσουν την ολοκληρωμένη εικόνα -να καταλάβουν πραγματικά εάν το στρώμα αυτό τους ταιριάζει, να πάρουν όλες τις πληροφορίες άμεσα για το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένο και με τί μπορούν να το συνδυάσουν για καλύτερα αποτελέσματα. Στην Dreamco φωτογραφίσαμε μία – μία όλες τις πρώτες ύλες, και σε κάθε στρώμα δημιουργήσαμε μία ξεκάθαρη εικόνα που τις παρουσιάζει.
Αυτά είναι τα 4 βασικά βήματα που θα πρέπει να κάνετε για να παρουσιάσετε σωστά τα προϊόντα σας, όποια και να είναι αυτά. Σε επόμενο άρθρο θα αναφερθώ και στους νέους τρόπους προώθησης των προϊόντων σας, γιατί, όπως σίγουρα θα έχετε καταλάβει, οι κλασσικοί τρόποι πλέον δεν φέρνουν αποτελέσματα.