Το SEO μετά το Helpful Content Update της Google
Έχεις ακούσει για το SEO (Search Engine Optimization), έστω και από σπόντα, εάν σε ενδιαφέρει πραγματικά να εμφανίζεσαι πιο ψηλά στις λίστες των αποτελεσμάτων, όταν κάποιος αναζητά αυτά που του προσφέρεις εσύ και η εταιρεία σου. Υπάρχουν τόσοι εξειδικευμένοι επαγγελματίες στην κατασκευή ιστοσελίδας που ορκίζονται ότι ξέρουν τον τρόπο και θα σε κάνουν να εμφανίζεσαι πρώτος σε κάθε Googlάρισμα, με τα δικά τους …μαγικά. Κι αν τελικά το καταφέρουν, σίγουρα έχουν κάνει «μαγικά». Γιατί το SEO είναι μια καθαρή μαγεία γνώσης και εμπειρίας στην κατασκευή της ιστοσελίδας και στη δημιουργία του περιεχομένου της.
Όλα αυτά σού είναι λίγο – πολύ γνωστά. Η Google όμως αποφάσισε να αλλάξει τους κανόνες του «παιχνιδιού» για ακόμη μία φορά. Από τις 25 Αυγούστου, το νέο …δεινοσαυράκι της Google, που ακούει στο όνομα “Helpful Content Update”, σάρωσε τα δεδομένα στο SEO.
Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Πριν από τις 25 Αυγούστου, τα πράγματα ήταν πιο απλά. Πολύ, πολύ χοντρικά: Κατασκεύαζες μία ιστοσελίδα, δημιουργούσες το περιεχόμενο, στόχευες σε λέξεις και φράσεις (με πολλές σελίδες στρατηγικής πίσω τους), και έκανες τα ρομποτάκια της Google, που σάρωναν τη σελίδα, να τη λατρέψουν. Τη λάτρευαν γιατί τους «τάιζες» με αυτό ακριβώς που ήθελαν να δουν: Λέξεις και φράσεις στρατηγικά τοποθετημένες. Δεν σε ένοιαζε και πολύ αν το περιεχόμενο ήταν αυτό που θα διάβαζε καλύτερα ο επισκέπτης της ιστοσελίδας. Σε ένοιαζε αν το περιεχόμενο θα «μιλούσε τη γλώσσα» του αλγόριθμου της μηχανής αναζήτησης.
Όλα αυτά ίσχυαν μέχρι τη στιγμή που βγήκε το εν λόγω «δεινοσαυράκι» -το Helpful Content Update- πεινασμένο για να καταβροχθίσει ιστοσελίδες με τέτοιου είδους περιεχόμενο και να τις καταποντίσει στις λίστες αποτελεσμάτων αναζήτησης, πιο χαμηλά κι από το βάθος που θα έβρισκες πραγματικά απολιθώματα δεινοσαύρων.
Helpful Content Update
Τί είναι το Helpful Content Update;
Το Helpful Content Update είναι κομμάτι του νέου αλγόριθμου της Google σχετικά με την επιστροφή αποτελεσμάτων σε κάθε αναζήτηση. Όπως παλιά, η Google «διαβάζει» το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου και το αξιολογεί. Αυτή τη φορά όμως το αξιολογεί τόσο ως προς τη συνάφεια όσο και -κυρίως- προς την ποιότητά του. Ο αλγόριθμος «αναρωτάται»: «Θα είναι χρήσιμο για αυτή την αναζήτηση το περιεχόμενο της ιστοσελίδας;». Αν το περιεχόμενο πληροί τις προδιαγραφές, η ιστοσελίδα ανεβαίνει ψηλότερα. Αν το περιεχόμενο είναι γραμμένο για να το εντοπίζει και να το προμοτάρει ο προηγούμενος αλγόριθμος, τότε το «δεινοσαυράκι» την «τρώει» και την κατεβάζει πιο χαμηλά, με τη δικαιολογία ότι το περιεχόμενο δεν βοηθάει και τόσο τον επισκέπτη.
Πώς δουλεύει ο αλγόριθμος μετά το Helpful Content Update;
Όλη η διαδικασία είναι αυτοματοποιημένη. Δεν υπάρχουν «εθελοντές» που κάθονται και διαβάζουν και αξιολογούν κάθε ιστοσελίδα. Μόλις ο αλγόριθμος εντοπίσει περιεχόμενο που το αξιολογεί ως «άχρηστο προς τον αναγνώστη» μοιράζει «ποινές» -προσοχή!- σε ολόκληρη την ιστοσελίδα. Κι αυτό γιατί …άντε να αποδείξεις πως δεν το έχεις κάνει (έστω και πιο περίτεχνα) και σε άλλο τμήμα της ιστοσελίδας. Ακόμη και να ξεκινήσει κάποιος τώρα τις αλλαγές, αφαιρώντας το προβληματικό περιεχόμενο από την ιστοσελίδα του, η Google «θυμάται» και θα πάρει καιρό να «ξεχάσει» και να μαζέψει τις “red flags” που κάρφωσε στον δρόμο του το «δεινοσαυράκι» του αλγορίθμου.
Τί είναι «χρήσιμο περιεχόμενο»;
Πάμε να κάνουμε μαζί την checklist που ακολουθεί ο νέος αλγόριθμος της Google, για να δούμε εάν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου είναι χρήσιμο:
- Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο κοινό επισκεπτών (άνθρωποι με παρόμοια χαρακτηριστικά και ανάγκες) που θα έβρισκαν το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου χρήσιμο;
- Αποδεικνύει το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου ότι έχεις πραγματική εμπειρία και βάθος γνώσης για το αντικείμενο στο οποίο αναφέρεσαι;
- Η ιστοσελίδα, μέσα από το περιεχόμενό της, έχει συγκεκριμένο σκοπό, λόγο ύπαρξης και θεματική εστίαση;
- Ο επισκέπτης, μπαίνοντας στην ιστοσελίδα, θα ολοκληρώσει την περιήγησή του έχοντας αποκτήσει περισσότερες γνώσεις, συγκεκριμένες απαντήσεις και ουσιαστικές πληροφορίες για αυτό που αναζητούσε;
- Ο επισκέπτης θα μείνει ικανοποιημένος όχι μόνο από την οπτική εμπειρία που του προσφέρει η ιστοσελίδα, αλλά και από την ποιότητα του περιεχόμενου; Θα το διαβάσει με ευχαρίστηση ή απλά θα σκρολάρει για να πάει παρακάτω;
Αν η απάντησή σου στις παραπάνω ερωτήσεις δεν ήταν απλώς ένα «ναι», αλλά «ασφαλώς», «βεβαίως», «απολύτως», τότε δεν έχεις να φοβάσαι -σχεδόν- τίποτα. Γιατί από τα ερωτήματα αυτά προκύπτει και ένα ακόμη θέμα: Η συμπεριφορά του επισκέπτη. Δεν είναι μόνο το περιεχόμενό σου που θα πρέπει να έχει αξία, αλλά και ο τρόπος παρουσίασής του παίζει σημαντικό ρόλο.
Αν ο επισκέπτης δεν βρίσκει αυτό που χρειάζεται και σκρολάρει συνεχώς ψάχνοντας ή φύγει για νέα αναζήτηση, τότε… Ναι, το «δεινοσαυράκι» ξεκινάει να ροκανίζει την αξιοπιστία του περιεχομένου σου.
Ποιό περιεχόμενο δεν θεωρείται «χρήσιμο»;
Θα μπορούσε να πει κανείς ότι οι προηγούμενες ερωτήσεις μάς δείχνουν και ποιό περιεχόμενο θεωρεί η Google ως «μη χρήσιμο». Η απάντηση όμως είναι λίγο πιο σύνθετη. Το περιεχόμενο που δεν θεωρείται πλέον χρήσιμο και επιφέρει ποινές που κατεβάζουν μία ιστοσελίδα (ξαναλέμε: ολόκληρη την ιστοσελίδα, όχι μόνο το subpage) πιο χαμηλά στις λίστες των αποτελεσμάτων είναι το περιεχόμενο που γράφτηκε με τα ως τώρα δεδομένα ως «δόλωμα» για να «ψαρέψει» τον προηγούμενο αλγόριθμο της Google, και όχι με την ποιότητα που θα το έκανε να απευθύνεται πρώτα στον επισκέπτη της ιστοσελίδας.
Πιο απλά:
- Το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σου έχει γραφτεί με σκοπό να το διαβάζει πιο εύκολα ο αλγόριθμος, παρά οι επισκέπτες;
- Περιλαμβάνει η ιστοσελίδα σου περιεχόμενο σχετικά με διάφορα άσχετα θέματα ή trends, ελπίζοντας ότι θα «τσιμπήσεις» περισσότερα κλικ με αυτόν τον τρόπο;
- Χρησιμοποιείς generic κείμενο ή μηχανές αυτόματης παραγωγής κειμένου για να προσθέτεις ποικίλο υλικό στη σελίδα σου;
- Γράφεις απλά μια περίληψη ή χρησιμοποιείς έστω και λίγο τροποποιημένα τα λόγια άλλων, χωρίς να προσφέρεις κάποια νέα πληροφορία στον επισκέπτη;
- Ο επισκέπτης της ιστοσελίδας σου θα χρειαστεί να αναζητήσει και αλλού αυτό που έψαχνε γιατί δεν βρήκε όλες τις απαντήσεις στο ερώτημά του;
- Συμπληρώνεις απλά τυχαίες λέξεις για να φτάσεις το υποτιθέμενο «ελάχιστο όριο λέξεων» που δήθεν ζητάει η Google;
- Γράφεις για κάτι στο οποίο δεν έχεις αποδεδειγμένα εμπειρία, μόνο και μόνο επειδή είναι πιασάρικο ή τρεντάρει εκείνη την περίοδο;
- Υπόσχεσαι πως θα δώσεις απαντήσεις ή συγκεκριμένες πληροφορίες απλά και μόνο ως “clickbait” και δεν τις δίνεις τελικά;
Αν απάντησες σε όλες τις ερωτήσεις με ένα ειλικρινές και κατηγορηματικό «όχι», τότε μπορείς να νοιώσεις μια κάποια ασφάλεια για την ιστοσελίδα σου. Αν όμως υπάρχει έστω και ένα «ίσως» ή ακόμη και ένα «δεν ξέρω» στις απαντήσεις σου, τότε μάλλον υπάρχει σοβαρό πρόβλημα με το περιεχόμενο της ιστοσελίδας.
Το «δεινοσαυράκι» εκπαιδεύεται συνεχώς!
Ο νέος αλγόριθμος της Google, μετά το Helpful Content Update, έγινε πιο έξυπνος. Δεν σταματάει όμως εκεί. Έχει στόχο να γίνεται συνεχώς καλύτερος, χρησιμοποιώντας το AI του. Είναι ένα αυτοματοποιημένο machine-learning model, δηλαδή «θυμάται», «ακούει» το feedback και επεξεργάζεται – διασταυρώνει με πολλούς τρόπους τα δεδομένα του.
Η κατάταξη πλέον στη λίστα των αποτελεσμάτων και το πώς δημιουργούνται αυτόματα τα αποτελέσματα για κάθε αναζήτηση προκύπτουν από τα παρακάτω 4 κριτήρια:
- Συνάφεια του περιεχομένου
- Ποιότητα περιεχομένου
- Χρηστικότητα ιστοσελίδων
- Ευρύτερο πλαίσιο και ρυθμίσεις
Όλα τα παραπάνω μάς οδηγούν σε ένα σημαντικό συμπέρασμα σχετικά με τη σχεδίαση και κατασκευή ιστοσελίδας: Έχει ακόμη μεγαλύτερη σημασία πλέον η εμπειρία του χρήστη. Και αυτή τη φορά, ακόμη μεγαλύτερη σημασία έχει το ποιοτικό, στοχευμένο και πρωτότυπο περιεχόμενο που απευθύνεται στον πραγματικό αναγνώστη.
Εσύ, χρειάζεσαι ποιοτικό περιεχόμενο που θα αναβαθμίσει τη διαδικτυακή παρουσία της εταιρείας σου; Μπορούμε να μιλήσουμε μαζί, για τα δικά σου αποκλειστικά δεδομένα.