SCROLL TO TOP
Ιστοσελίδα και ιστορίες διαχείρισης: Ιθάκη καλεί Οδυσσέα…

Ιστοσελίδα και ιστορίες διαχείρισης: Ιθάκη καλεί Οδυσσέα…

Ο μύθος της Οδύσσειας ξεκινάει in medias res, δηλαδή, από τη μέση της πλοκής. Το ίδιο μπορεί να συμβαίνει και με την ιστοσελίδα σας. Ο ιδιοκτήτης, ως άλλος Οδυσσέας, εμφανίζεται στο μέσο των πραγμάτων, αναζητώντας τον ιδανικό τρόπο στη διαχείριση της, για να φτάσει στον ιδανικό του προορισμό, τη δική του Ιθάκη, που δεν είναι άλλη από την επιτυχημένη εξαργύρωση αυτής του της επένδυσης. Ο δρόμος όμως για την Ιθάκη αυτή, πολλές φορές αρχίζει να μοιάζει πολύ με την περιπλάνηση του Οδυσσέα, από τη Σκύλλα του SEO στη Χάρυβδη του SSL, κι από τον Κύκλωπα του Κώδικα στους Λωτοφάγους του Content management. Κι αν τελικά η Κίρκη δεν καταφέρει να μετατρέψει όλα τα παραπάνω σε bugs, τότε ίσως υπάρχει ελπίδα για να φτάσετε στο απάνεμο λιμάνι της επιτυχημένης διαχείρισης. 

Αλλά ας τα πάρουμε κι εμείς όλα από τη …μέση:

Αποκτήσατε μία ιστοσελίδα για την επιχείρησή σας, κι αυτό ήταν ένα εξαιρετικό βήμα για την επικοινωνιακή της προώθηση. Δεν θα πρέπει όμως να μπερδευτούμε. Αυτό ήταν μόνο ένα βήμα της όλης διαδρομής. Υπάρχουν πολλά στάδια που θα πρέπει να ακολουθήσουν.

Δυστυχώς, μία ιστοσελίδα δεν λειτουργεί ποτέ από μόνη της. Ναι, σαφώς υπάρχει στο διαδίκτυο, αλλά… Ο μεγαλύτερος εχθρός μιας ιστοσελίδας είναι η στασιμότητα, είτε πρόκειται για το περιεχόμενο, είτε για τον κώδικα.

Στην Artware έχουμε επιλέξει να δημιουργούμε μοναδικές ιστοσελίδες, με custom σχεδιασμό, όμως η βάση επεξεργασίας του περιεχομένου ανήκει στο WordPress. Με άλλα λόγια, κρατάμε τον “δύσκολο” δρόμο για εμάς, ώστε να προσφέρουμε την ευκολότερη δυνατή διαχείριση στον ιδιοκτήτη της σελίδας. Και πράγματι, ένας από τους βασικότερους λόγους που έχουμε επιλέξει το WordPress είναι και η ευκολία που προσφέρει στη διαχείριση του περιεχομένου από τον ίδιο τον ιδιοκτήτη της ιστοσελίδας, αμέσως μετά την ολοκλήρωση και την παράδοσή της.

Αλλά τώρα ας τα πάρουμε όλα από την αρχή:

Οι 2 βασικότεροι πυλώνες για τη σωστή διαχείριση μιας ιστοσελίδας ακούν στα ονόματα: Περιεχόμενο και Κώδικας.

Η διαχείριση του περιεχομένου της ιστοσελίδας σας, από τη στιγμή που αυτό πατάει πάνω στο λογισμικό του WordPress, είναι πραγματικά μια εύκολη στην πράξη διαδικασία. Η δύσκολη όμως δουλειά είναι το να δημιουργήσετε στην ουσία του αυτό το περιεχόμενο. Είναι αναγκαίο να γνωρίζετε τον σωστό τρόπο με τον οποίο θα μπορούσατε να το αναδείξετε, και να πετύχετε τα προαπαιτούμενα της ποιότητας.

Το περιεχόμενο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Δεν αρκεί να έχετε μόνο ένα όμορφο σχέδιο στην ιστοσελίδα σας. Ο επισκέπτης δεν θα μείνει σε αυτό, αφού η μόνη ουσιαστική λειτουργία του είναι να του τραβήξει ίσως την προσοχή και να τον καθοδηγήσει σε όλη τη ροή των πληροφοριών που περιέχονται. Κάθε επισκέπτης θέλει να επικοινωνήσει με το περιεχόμενο της ιστοσελίδας σας, να αλληλεπιδράσει, να ενημερωθεί, να σχολιάσει. Το ποιοτικό περιεχόμενο είναι αυτό που θα τον κρατήσει και θα του δώσει τον λόγο για να επιμείνει και να επισκέπτεται ξανά και ξανά την ιστοσελίδα σας.

Το κείμενο και η εικόνα είναι τα βασικότερα μέσα με τα οποία θα καταφέρετε να περάσετε άμεσα (αλλά και έμμεσα) τα μηνύματά σας, καθώς και να παρουσιάσετε ολοκληρωμένα τα προϊόντα και τις υπηρεσίες σας διαμορφώνοντας έτσι την απαιτούμενη δυναμική πωλήσεων για την επιχείρησή σας. Υπάρχει όμως κι εδώ ο σωστός και ο λάθος τρόπος. Ας δούμε τί πρέπει να περιλαμβάνει ένα σωστά διαμορφωμένο και δομημένο περιεχόμενο για να μας οδηγήσει με ασφάλεια στους επιθυμητούς στόχους.

i. Ποιοτικό και ενημερωμένο περιεχόμενο

Το ποιοτικό περιεχόμενο χαρακτηρίζεται από 4 βασικές παραμέτρους: Στόχευση, Ειδίκευση, Πρωτοτυπία και SEO. Λογικά, οι 3 από τις 4 αυτές αναφορές είναι γνωστές στην ευρύτερη πλειοψηφία των ιδιοκτητών ιστοσελίδων.

Στόχευση

Η στόχευση αποτελεί τη δημιουργία περιεχομένου αποκλειστικά για την κάλυψη του ενδιαφέροντος των επισκεπτών που επιλέγουν να επισκεφθούν την ιστοσελίδα μας. Η μάλλον, ας το πούμε σωστά: Εμείς επιλέγουμε το ποιοι θα επισκεφθούν την ιστοσελίδα μας, σύμφωνα πάντα με τη θεματική και το ύφος του περιεχομένου που επιλέγουμε να προσθέσουμε.

Ειδίκευση

Ένα από τα μεγαλύτερα ψέματα βρίσκεται στη φράση “Η θεματική μου με περιορίζει”. Όχι, η θεματική σας είναι η αφορμή για να επεκταθείτε πάνω σε αυτή. Το μόνο που θα πρέπει να προσέξετε είναι να μην ξεφύγετε από το θέμα. Δηλαδή, με άλλα λόγια: Μία ιστοσελίδα με συνταγές μαγειρικής θα μπορούσε να περιλαμβάνει συνδυαστικό περιεχόμενο με ταξιδιωτικές αναφορές γαστρονομίας, αλλά όχι για τη σκίαση που προσφέρουν οι τάδε τέντες στο σαλόνι μας. Χρησιμοποιείστε το βασικό θέμα σας και επεκταθείτε συνδυαστικά με αυτό.

Πρωτοτυπία

Αν και δεν χρειάζεται να το επαναλάβουμε, θα το επαναλάβουμε: Και στο διαδίκτυο απαγορεύεται το Copy-Paste. Όχι μόνο η Google αγνοεί τα διπλότυπα αποτελέσματα, αλλά πολλές φορές η πράξη αυτή αποτελεί και αδίκημα. Αλλά ακόμη κι αν όλα αυτά δεν σας απασχολούν, σκεφτείτε ποιός αναγνώστης θα ήθελε να διαβάσει από την αρχή κάτι που ήδη έχει συναντήσει αλλού. Η ερώτηση είναι τόσο ρητορική που δεν χρειάζεται να βάλουμε στο τέλος ούτε ερωτηματικό.

SEO

To SEO ίσως να είναι το πιο σπάνιο για να το συναντήσετε ως όρο. Τα 3 αυτά γράμματα αποτελούν το αρκτικόλεξο των λέξεων Search Engine Optimisation. Ουσιαστικά πρόκειται για τη βελτιστοποίηση της ιστοσελίδας ως προς τη διαδικτυακή αναζήτησή της. Με άλλα λόγια, το περιεχόμενο της ιστοσελίδας θα πρέπει να ακολουθεί κάποιους κανόνες ώστε να βοηθάει τις μηχανές διαδικτυακής αναζήτησης να το ταυτοποιούν και έτσι να το κατατάσσουν σε υψηλότερη θέση μεταξύ των αποτελεσμάτων.

ii. Σταθερές κοινοποιήσεις ουσίας

Όλη η παραπάνω διαδικασία δεν αφορά μία περιστασιακή ενέργεια. Στην πραγματικότητα αποτελεί έναν κύκλο, ο οποίος θα πρέπει να επαναλαμβάνεται με μία σταθερή αναφορά. Θα πρέπει ο επισκέπτης της ιστοσελίδας σας να περιμένει με ανυπομονησία την επόμενη προσθήκη σας μέσα σε ένα ορισμένο χρονικό διάστημα.
Είτε πρόκειται για έναν νέο άρθρο, για έναν οδηγό, για μία παρουσίαση πολυμέσων, το ραντεβού σας με τους επισκέπτες της ιστοσελίδας θα πρέπει να επαναλαμβάνεται συχνά και σε προκαθορισμένο χρονικό διάστημα.

Είναι σημαντικό να πραγματοποιείτε περιοδικά συντήρηση του κώδικα της ιστοσελίδας σας. Χωρίς αυτόν, τίποτα από το περιεχόμενο δεν θα ήταν ορατό στον επισκέπτη. Κι όταν μιλούμε για συντήρηση, το κύριο κομμάτι αποτελείται από τη διαχείριση και την εφαρμογή των νέων ενημερώσεων, τόσο στο λογισμικό του WordPress και τη δομή, όσο και στα πρόσθετα (plug-in) που χρησιμοποιούνται στην ιστοσελίδα σας.

Κρατήστε τα πάντα ενημερωμένα!
Τί κερδίζετε με αυτή τη διαδικασία;
√ Διορθώσεις σφαλμάτων
√ Ενημερωμένη ασφάλεια
√ Βελτιστοποίηση απόδοσης

WordPress

Το 95% των ιστοσελίδων που δέχονται επιτυχημένες κακόβουλες επιθέσεις είναι ανενημέρωτες. Αυτός είναι ο σημαντικότερος παράγοντας που τις καθιστά ευάλωτες σε τρίτους, ή σε κακόβουλο λογισμικό. Το WordPress αποτελεί μία από τις ταχύτερες πλατφόρμες σε αυτή την περίπτωση.
Μόλις εντοπιστεί ένα πρόβλημα, μία ενημέρωση που το αντιμετωπίζει είναι αμέσως διαθέσιμη για να καλύψει το κενό ασφάλειας ή για να διορθώσει το σφάλμα στην εφαρμογή του κώδικα. Κι ενώ συνήθως τα μικρά πακέτα ενημερώσεων εγκαθίστανται αυτόματα, η ενημέρωση της σουίτας του λογισμικού απαιτεί τη συμμετοχή του χρήση – διαχειριστή της ιστοσελίδας.

Δομή

Το theme, η δομή της ιστοσελίδας, ακόμη κι αν είναι custom, θα πρέπει να περνά από συντήρηση για τη διασφάλιση της συμβατότητας με τις ενημερώσεις του WordPress και των πρόσθετων (Plug-in). Στην περίπτωση όμως που μιλάμε για μια ιστοσελίδα με έτοιμη, αγορασμένη δομή, τότε είναι αναγκαίο να πραγματοποιείται άμεσα η εγκατάσταση των νέων ενημερώσεων του εφαρμοσμένου θέματος της δομής.

Πρόσθετα

Πολλές φορές τα πρόσθετα, οι προσθήκες δηλαδή εφαρμογών στην ιστοσελίδα, είναι αυτά που έχουν τις πιο συχνές και πιο ριζικές ενημερώσεις. Ίσως βέβαια να είναι και η πιο σύνθετη από τις τρεις αυτές περιπτώσεις, καθώς απαιτούν εκτεταμένη διαχείριση και εφαρμογή τόσο στη δομή της ιστοσελίδας όσο και στο περιεχόμενο του κώδικα.

 

Για προχωρημένους…

Κι αν αυτά είναι τα βασικά σημεία των ενημερώσεων, στην περίπτωση που θέλετε να κάνετε αλλαγές στη δομή της ιστοσελίδας σας, ή να εγκαταστήσετε κάποιο νέο πρόσθετο, τότε θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί, καθώς οι λάθος κινήσεις δημιουργούν όχι απλώς ένα πρόβλημα διαχείρισης, αλλά αλυσίδες προβλημάτων.

Χρησιμοποιείστε αναγνωρισμένες πηγές

Είναι πολύ σημαντικό να ξέρουμε την πηγή, τον δημιουργό δηλαδή μίας εφαρμογής, ή ενός θέματος, που θέλουμε να προσθέσουμε στην ιστοσελίδα μας. Οι μη αναγνωρισμένες πηγές είναι ιδιαίτερα επίφοβες για την ασφάλεια των δεδομένων, των διεπαφών και των συναλλαγών που περνούν μέσα από την ιστοσελίδα μας.

Ασφάλεια

Οι κυβερνοεπιθέσεις δεν είναι ένα αποκλειστικά ξένο φαινόμενο, το οποίο αφορά μόνο ιστοσελίδες μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών. Στις μέρες μας τείνει να έχει γίνει ένας αθέμιτος τρόπος επίθεσης ανταγωνιστών, ακόμη και σε μικρότερη κλίμακα, ή ακόμη και μια “διασκεδαστική” ασχολία για κάποιους άλλους. Το πρόβλημα όμως βρίσκεται στο σημείο που και εμείς οι ίδιοι αφήνουμε κενά ασφάλειας στην ιστοσελίδα μας.

Αποφύγετε τις υπερβολές

Οι ιστοσελίδες απεχθάνονται τον άχρηστο κώδικα που πλεονάζει. Μην προσθέτετε εφαρμογές και πρόσθετα που μπορούν να βαρύνουν την ιστοσελίδα και να δημιουργήσουν “διενέξεις” στη διαχείριση του κώδικα. Τα σφάλματα προκαλούν δυσλειτουργίες και οι δυσλειτουργίες με τη σειρά τους δημιουργούν δυσαρεστημένους επισκέπτες και υποβιβασμό στην κατάταξη της Google.

Δεν το ξέρω – δεν το αγγίζω

Είναι ένας από τους βασικότερους κανόνες. Κάθε οδηγός μπορεί να γνωρίζει θεωρητικά το πώς λειτουργεί ένας κινητήρας. Σε περίπτωση όμως βλάβης δεν ενδείκνυται σε καμμία περίπτωση να λύσετε τη μηχανή του οχήματός σας μόνος και στη μέση του δρόμου. Έτσι ακριβώς λειτουργούν και οι ιστοσελίδες. Ένα απλό και μόνο ερωτηματικό [;] στον κώδικα μπορεί να προκαλέσει πολύωρους πονοκεφάλους.

Η γενικότερη διαχείριση της ιστοσελίδας δεν σταματά με την προσθήκη περιεχομένου και τη συντήρηση του κώδικα. Υπάρχουν και άλλες σημαντικές ενέργειες, οι οποίες προβάλλουν αναγκαίες για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για μια σωστή και ολοκληρωμένη διαχείριση. Κι αφού μια τέτοια διατύπωση σας προϊδεάζει για μια γενικότερη συζήτηση αόριστα μεγάλου περιεχομένου, εμείς θα προσπαθήσουμε να σας δώσουμε τις δύο βασικότερες υποκατηγορίες, οι οποίες απαιτούν υποχρεωτικά την προσεγμένη φροντίδα του ιδιοκτήτη μιας ιστοσελίδας:

  1.  Τεχνικά ζητήματα απόδοσης
  2.  Αλληλεπίδραση με τον επισκέπτη

Η απόδοση μιας ιστοσελίδας επηρεάζει στο τελικό στάδιο την επισκεψιμότητα, και κυρίως τα ποιοτικά δεδομένα της. Μία ιστοσελίδα με γρήγορη φόρτωση, με απουσία σφαλμάτων, είναι από τη μία ευχάριστη στον επισκέπτη κερδίζοντάς τον, αφού δεν τον καθυστερεί με χρόνους αναμονής φόρτωσης, και από την άλλη κατατάσσεται ακόμη υψηλότερα στις λίστες αποτελεσμάτων της Google.

Συμπιέζουμε τις εικόνες

Μία σημαντική κίνηση, όταν δημιουργούμε νέο περιεχόμενο στην ιστοσελίδα μας είναι να συμπιέσουμε το μέγεθος του αρχείου κάθε εικόνας που προσθέτουμε, ώστε να μην αργεί η φόρτωση της σελίδας, ακόμη και στους χρήστες με γρήγορες συνδέσεις στο διαδίκτυο. Μία ιστοσελίδα με 100ΜΒ εικόνων είναι καταστροφική για τη χρηστικότητά της, αφού ο μεγάλος χρόνος φόρτωσης αποτρέπει τους επισκέπτες να συνεχίσουν την περιήγηση.

Ελέγχουμε τους συνδέσμους

Είναι πολύ σημαντικό να ελέγχουμε ότι όλοι οι σύνδεσμοι της ιστοσελίδας μας λειτουργούν κανονικά. Όχι μόνο γιατί είναι εκνευριστικό για τον επισκέπτη και ζημιογόνο για την εικόνα της ιστοσελίδας (και κατ’ επέκταση για την εικόνα της επιχείρησής μας), αλλά ακόμη και η Google απεχθάνεται τους σπασμένους συνδέσμους και υποβιβάζει γι’ αυτόν τον λόγο την κατάταξη της ιστοσελίδας.

Τηρούμε με ευλάβεια τη δομή

Όταν ανεβάζουμε καινούργιο υλικό στην ιστοσελίδα μας φροντίζουμε να το εντάσσουμε στη σωστή κατηγορία και με τον συνηθισμένο τρόπο. Αν και αυτό δεν είναι θέμα απόδοσης, καθώς με κάτι τέτοιο είναι αρκετά δύσκολο να επηρεάσετε αρνητικά τη λειτουργικότητα, το ακατάστατο περιεχόμενο μπορεί να μπερδέψει τον επισκέπτη, ο οποίος δεν θα προβληματιστεί και πολύ για να βρει την άκρη, αποχωρώντας από την ιστοσελίδα.

Το ότι δεν έχετε ενεργοποιημένα σχόλια στην ιστοσελίδα σας δεν σημαίνει ότι δεν χρειάζεται να αλληλεπιδράσετε με τους επισκέπτες. Αυτό συμβαίνει άμεσα με τις φόρμες επικοινωνίας και έμμεσα με τις κοινοποιήσεις της ιστοσελίδας και του περιεχομένου της στα κοινωνικά δίκτυα. Αλλά, ας τα δούμε αυτά λίγο πιο αναλυτικά.

Φόρμες επικοινωνίας

Οι φόρμες επικοινωνίας είναι ένας άμεσος τρόπος για να έρθει κάποιος σε επαφή μαζί σας, οποιαδήποτε στιγμή. Όπως φροντίζετε να μην αγνοείτε τους πελάτες ή τους επισκέπτες σας στον πραγματικό κόσμο, έτσι και στην ψηφιακή επικοινωνία θα πρέπει να λαμβάνετε σοβαρά υπ’ όψη σας τις ερωτήσεις και τις απορίες των επισκεπτών της ιστοσελίδας σας. Ελέγχετε τα email σας τακτικά και φροντίζεται να μην υπάρχουν εκκρεμότητες με αναπάντητες ερωτήσεις.

Κοινοποιήσεις και Κοινωνικά δίκτυα

Στις μέρες μας αυτό έχει γίνει ένα απαραίτητο κομμάτι για την επικοινωνία του περιεχομένου της ιστοσελίδας σας. Μην ξεχνάτε να κοινοποιείτε τα νέα σας και να καλείτε με αυτόν τον τρόπο τους διαδικτυακούς φίλους και ενδιαφερόμενους να επισκεφθούν την ιστοσελίδα σας και να διαβάσουν ολόκληρη τη νέα σας προσθήκη. Εδώ όμως χρειάζεται προσοχή, καθώς στα περισσότερα κοινωνικά δίκτυα, υπάρχει η δυνατότητα σχολιασμού κάτω από κάθε ανάρτηση. Έτσι, μην ξεχνάτε να ανταποκρίνεστε στα σχόλια των ενδιαφερομένων, ακόμη και σε αυτά που ίσως να διαφωνούν μαζί σας.

Bonus…

Καλό θα ήταν να χτίζετε σταδιακά μια βάση επαφών προσφέροντας ως αντάλλαγμα μια δωρεάν υπηρεσία, ένα οδηγό, ένα οπτικό δείγμα. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσατε να έχετε στη διάθεσή σας έναν κατάλογο άμεσα ενδιαφερόμενων επισκεπτών της ιστοσελίδας, και να τους κάνετε να επανέλθουν για να δουν περισσότερα από εσάς.

Αυτός λοιπόν είναι ένας οδηγός επιβίωσης από τις παγίδες της ιδιότυπης αυτής ψηφιακής Οδύσσειας. Προσπαθήσαμε σε μία σύντομη έκταση να αναλύσουμε όλα εκείνα τα χρηστικά σωσίβια, τα πλωτά μέσα και τις ιδανικές πορείες πλεύσης, για να φτάσουμε στην Ιθάκη της επιτυχημένης διαχείρισης της ιστοσελίδας. Ο δρόμος δεν είναι δύσκολος, αρκεί να θυμάστε και να εφαρμόζετε πάντα τον έναν και μοναδικό κανόνα που περιλαμβάνει όλους τους υπόλοιπος: Φροντίστε την ιστοσελίδα σας στα μέτρα του επισκέπτη, μπαίνοντας στον τρόπο σκέψης του και καλύπτοντας όλες τις πιθανές επιθυμίες του.